Fra romfysikk til lokalaviser
Sigve Smedsrud Harang (29) ble ansatt våren 2020 og er en av Amedias nyeste medarbeidere. Les mer
Mangfoldig.
Troverdig.
Hver dag.
Vi har intervjuet Nina Elisabeth Winther, salgssjef i SMB om hvordan de jobber med å lage et godt arbeidsmiljø som skal skape verdi og gi resultater for alle våre lokalaviser.
Hva jobber dere med?
Amedia SMB er Amedia sitt største salgssenter, og er lokalisert i Fredrikstad.
Vi bistår avisene med alle typer kampanjer og lokale initiativ hvor det trenges flere stemmer for å nå ut til alle potensielle kunder i avisenes nedslagsfelt. Primært jobber vi opp mot nye kunder, men vi hjelper også til i perioder med f.eks lav bemanning i markedsavdelingene, og da snakker vi med kunder som til vanlig har faste kontaktpersoner i sine aviser.
Amedia SMB er organisert i ulike salgsteam som håndterer ulike oppdrag og plattformer.
Guideteamet selger tradisjonelle bransjeguider som er å finne på trykk ukentlig, samt digitalt på både desktop og mobil. Disse guidene gjør det enkelt for kunder i alle bransjer å ha en kontinuerlig tilstedeværelse og profilering ut mot avisenes mange lesere. Dette tilfører også en nytteverdi av avisen for leseren, fordi de enkelt kan finne firmaer som kan hjelpe dem med de trenger en god, lokal fagperson til.
Vi har også ett merkevareteam som tilbyr løsninger i det samme produktspekteret som de lokale markedsavdelingene rundt omkring i landet. Her skreddersyr vi løsninger til primært nye kunder, og hjelper kunden å tenke langsiktig med de pakkene de kjøper. Dette teamet bistår i salget under sommerkampanjer, ulike magasiner, børsdager etc, og sørger for at flest mulig bedrifter får mulighet til å benytte seg av et godt tilbud fra lokalavisen sin.
Innholdsteamet vårt består av selgere, intervjuer, fast ansatte skribenter og flere freelance frilansfotografer. De selger ulike innholdsmagasiner med fokus på temaer innen bygg og håndverk, Bil bil og motor og bryllup. Disse magasinene produseres og selges kun i regi av Amedia SMB, men når Når vi har kapasitet bistår også dette teamet med salg i avisenes egne innholdsmagasiner knyttet til for eksempel sesong og forskjellige temaer som er relevant og interessant lesestoff.
Per i dag så jobber vi aktivt med nesten alle titlene som eies av Amedia, og mange er vi ukentlig i dialog med. Vi er, og ønsker å være en viktig sparringspartnerog bidragsyter til avisene, både faglig og resultatmessig. Vi har ofte besøk fra lederne i Amedias aviser. De kommer for å snakke med selgerne våre om sine aviser og områder, så vi stiller best mulig forberedt og får viktig kommersiell innsikt i deres dekningsområder.
Vi tar også imot selgere fra hele landet. Agendaen under disse besøkene er ofte at de får se og høre hvordan vi jobber, være med på faglige samlinger og utveksle erfaringer. Dette er veldig viktig læring og nyttige bekjentskap både for både våre og avisenes selgere.
Hva er viktige egenskaper og nødvendig kompetanse for å jobbe hos dere?
Først og fremst legger vi vekt på egenskaper og indre motivasjon. De som jobber hos oss må ha et sterkt ønske om å lære seg og lykkes innen salg. Det å ta eierskap til et produkt, lære seg det til fingerspissene, forstå effekten for kunden og kunne formidle dette på en troverdig og ryddig måte er helt essensielt.
Selgerstaben hos Amedia SMB består av mange ulike personligheter i alderen 20-50+. Det de fleste har til felles av egenskaper, og som er viktig å inneha for å kunne jobbe hos oss, er at de er positive, nøyaktige i arbeidet sitt og har et ønske om å hjelpe bedrifter med å løse problemer, ønsker og behov med de løsningene vi kan tilby.
For å jobbe hos oss må du ha en profesjonell, tillitsvekkende og «menneskelig» fremtreden. Med «menneskelig» mener vi at du må være deg selv for å bli trygg og troverdig i jobben din. Dette er også viktig fordi salg i stor grad handler om tillit og kjemi, og det oppnår du bare ved å være ekte og ta deg tid til å forstå kunden også fra kundens ståsted, med de utfordringene de har i det daglige. Klarer vi det, klarer vi å løse det aller meste, og nå de aller fleste med Amedia sitt store spekter av gode løsninger.
Vi stiller ingen formelle krav til kompetanse, hos oss er det mennesker med mange ulike bakgrunner, utdannelser og jobberfaringer. Mange har ingen erfaring når de begynner hos oss, men har et ønske om å jobbe med salg og lar seg motivere og glede av egne og andres resultater – både internt, ute hos avisene og ikke minst hos kundene våre.
Du må kunne kommunisere godt på norsk, skriftlig og muntlig, og det er stort sett det.
Har du rett innstilling, er glad i å prate og er villig til å gjøre det lille ekstra, så har du mange av forutsetningene for å lykkes hos oss.
Alt annet læres du opp i gjennom vårt kursprogram, og gjennom daglig og ukentlig coaching. Vi coacher både i grupper og alene når du trenger det.
Hva er deres viktigste bidrag til Amedia?
Vårt viktigste bidrag er å levere omsetning til Amedias aviser, og gjennom det være med å finansiere journalistikken og holde hjulene i gang.
Vi sørger for å nå ut til flere potensielle annonsører enn det de lokale markedsavdelingene klarer alene, og gjennom det vil flere oppleve den gode effekten det gir å annonsere i lokalavis.
Vi er nok også kjent for å være det kontoret som gjør ting litt på vår egen måte, at vi alltid leter etter nye muligheter og ser få begrensninger. Vi utvikler ofte nye konsepter for nye bransjer og segmenter, og har gjennom de snart 16 årene vi har vært i drift opparbeidet oss mye innsikt i mange bransjer som ikke er de «typiske» aviskundene. Gjennom det håper vi at vi kan være nyttige sparringspartnere når avisene trenger innspill rundt argumenter, nye produkter og kjøpsmotiver hos mange av disse bransjene.
Hvordan påvirker det dere gjør den opplevelsen leserne får av Amedias aviser?
Først og fremst vil jeg si at vi sørger for å synliggjøre mange flere bedrifter, noe som kanskje vil gi leseren ny innsikt i mangfoldet av det lokale næringslivet der de bor.
Våre leserundersøkelser viser at hele 42 prosent anser blant annet guidene vi leverer for å være relevant lesestoff i avisen, og at de benytter disse til å orientere seg i hvilke aktører de skal kontakte.
Kanskje kommer de over en lokal tilbyder de ikke visste at eksisterte i sitt nærmiljø, og som de tidligere har reist til et annet sted for å kjøpe produkter eller tjenester fra?
Vi hjelper til med å få ut flere spennende og gode tilbud på produkter og tjenester som også øker den lokale handelen i de kommunene lokalavisen dekker.
Ved at flere nye annonsører kommer til lokalavisen via oss, så er dette med på å finansiere journalistikken. Dette sørger igjen for at leserne vil fortsette å få viktige nyheter og annen viktig lokal informasjon fra avisene.
Hvorfor vil du anbefale andre å jobbe hos dere?
Har du et ønske om å lære deg salg, og motiveres av å kunne i stor grad påvirke din lønn i stor grad gjennom din egen innsats, så vil jeg anbefale deg å jobbe hos oss av mange grunner.
For det første fordi det vi selger er kjente merkevarer som leserne har tillit til. Vi vet med sikkerhet at det vi selger gir resultater for kundene våre, og kan dokumentere effekt. Her føler vi at vi er i særklasse når det kommer til å kontakte bedriftsmarkedet, som vi vet at drukner i alternativer til hvor de kan og burde plassere annonsebudsjettene sine. Vi selger med stolthet og god samvittighet.
For det andre har vi et helt unikt arbeidsmiljø, hvor hver og en bidrar på sin måte. Vi scorer i europatoppen på arbeidsmiljøundersøkelser rundt trivsel og stolthet av egen arbeidsplass, og slik har det vært i mange år.
Her omfavnes likheter og ulikheter på samme måte, og vi gleder oss over andres suksess like mye som av vår egen. I et utpreget salgsmiljø med mange konkurranseorienterte mennesker er det sjelden vare, og noe vi verdsetter høyt.
Det er høyt under taket hos oss. Her er det lov å komme med gode ideer til forbedringer og nye produkter, og humoren sitter løst.
Vi pleier å si at vi jobber i et omvendt hierarki, hvor det ikke er ledelsen som sitter på toppen – men selgerne. Selgerne er våre viktigste ressurser, og fungerer ikke de – så fungerer ikke vi. Vi strekker oss hele tiden etter å være den arbeidsplassen du skal glede deg til å komme tilbake til allerede når du går ut av døren etter endt arbeidsdag.
De som jobber i den operative salgsledelsen og administrasjonene har en ansiennitet i snitt på 12-13 år på huset, og mer enn 20 års erfaring innen salg hver seg. Her finner du den kompetansen du trenger for å bli dyktig, gjennom både ledere og kolleger.
Alt i alt er Amedia SMB er unik arbeidsplass på mange måter. Vi kan være både ditt første trinn på stigen i en lang salgskarriere, eller der du ønsker å bli i mange år.